عاجل
الجمعة 29 مارس 2024
رئيس مجلس الإدارة
هبة صادق
رئيس التحرير
أيمن عبد المجيد
اعلان we
البنك الاهلي

"السيسي" للمسؤولين: اشرحوا للناس سبب عجز شبكات الصرف على استيعاب مياه الأمطار (فيديو)

"السيسي" للمسؤولين: اشرحوا للناس سبب عجز شبكات الصرف على استيعاب مياه الأمطار (فيديو)
"السيسي" للمسؤولين: اشرحوا للناس سبب عجز شبكات الصرف على استيعاب مياه الأمطار (فيديو)

كتب - سمر سيد

قال الرئيس عبد الفتاح السيسي: إن عجز شبكات الصرف على استيعاب مياه المطر، يرجع للبناء العشوائي الذي لا تتناسب مع قدرات المجتمع الموجودة، قائلًا للمسؤولين: "اشرحوا للناس سبب عدم قدرة شبكات الصرف على استيعاب مياه المطر.. لأنها كانت مجهزة لعدد عمارات ووحدات بشكل وارتفاع معين لكن حدث أن تضاعفت هذه الوحدات.. والدولة تجري دايما عشان تلاحق التطور".



وأضاف الرئيس خلال افتتاحه مشروع "بشائر الخير 2"، أن المحافظ ومدراء الأمن والداخلية والقوات المسلحة معنيين بتحقيق الانضباط، موضحا: "وأنا جاي بالطائرة رأيت المناطق غرب المطار وجنوبه، في النزهة.. الناس بتبني.. بيبنوا إيه.. الأراضي غير مخططة، ولم يحصلوا على تراخيص، فلماذا يصمت المسؤولون؟ عشان هما كتير؟ يعني هيغلبوا بالكثرة؟"، موجهًا حديثه لمدير أمن إسكندرية والداخلية: "الكلام دا فيه تجاوز شديد، الناس تعودت عليه ولم يعد مقبولًا الآن.. هنفضل تعابنين ودولة تعبانة.. الناس بتعمل الغلط وأنا عاوز ألحقهم فبعمل الغلط معاهم! اللى إحنا بنعمله دا صح وترفيقه والترخيص هو دا الصح.. نحن في مصر تعودنا على إننا نغلط، والبعض يظن أن الدولة لن تفعل شيئا بسبب الأعداد الكبيرة.. والكلام دا لازم ينتهي في الدولة دي إذا كنتم تريدون أن تبقى مصر دولة ذات قيمة ومكانة.. الكلام دا للمسؤولين والمواطنين ومش معقول عاوزين تحطوا في جيبكم بس!".

وأوضح: "لا بد من العمل وفقًا للمخططات، أنا بكلمكم وفيه منطق وموضعية غائبة منذ سنوات طويلة في البلد وهذا أمر غير مقبول.. فيه منطق مش مظبوط ومشي.. وأنا بقولكم الحق حق وإن لم يتبعه أحد، والباطل باطل وإن اتبعه الجميع.. وما تتحدثون عنه والتجاوزات".

وتابع: "بحيرة كينج مريوط ترجع كما كانت وأحسن وهشيل كل المخالفات وهزيل كل اللي عمل حاجة وأقول ذلك لكل متجاوز.. محدش يقبل التعدي على مستقبل أولادنا.. البعض يظن أن الدولة مقصرة بسبب انقطاع المياه والصرف الصحي.. إحنا كمسؤولين وكمواطنين علينا التزام تجاه بلدنا وأولادنا.. هذا الكلام موجود في إسكندرية والقاهرة وكل محافظات الدولة.. قولوا لي اعمل إيه.. ولا أسكت.. إذا كان مطلوب منى أسكت أسكت.. أنتوا مش بتغيروا ولا صعبان عليكم بلدكم؟ هو الحب كلام وناخد المكسب حتى لو لم سليمًا! بحيرة المنزلة عاوزة 30 مليار جنيه عشان تعود لما كانت عليه".

وأشار إلى أن التعديات موجودة في كل محافظة ولا يمكن السكوت عنها، مضيفًا: "مش معقول نصلح وناس معانا تعيقنا كلنا"، ووجه الرئيس السيسي المسؤولين بالمنطقة الشمالية العسكرية ووزارة الداخلية بالتعاون مع المحافظ، مضيفًا:" عاوز يوم بيوم موقف بالتجاوزات في المباني والإزالات التي تجرى.. هذا الأمر أمن قومي.. لو سبت الناس البسطاء بضعفهم وغلبهم عايشة بهذه الطريقة فالبلد والله 3 أو 4 سنوات هتتهد.. بس إحنا كأجهزة لازم نحط إيدنا في إيد بعض عشان نمنع الكلام ده".

 

 

تابع بوابة روزا اليوسف علي
جوجل نيوز