عاجل
الثلاثاء 23 أبريل 2024
رئيس مجلس الإدارة
هبة صادق
رئيس التحرير
أيمن عبد المجيد
اعلان we
البنك الاهلي

السيسي للمصريين: ابنكم شريف وأمين ومخلص

السيسي للمصريين: ابنكم شريف وأمين ومخلص
السيسي للمصريين: ابنكم شريف وأمين ومخلص

كتبت - سمر سيد

قال الرئيس عبد الفتاح السيسي: إن كل ما قيل في خلال الأسبوعين الماضيين الهدف منه تحطيم إرادة المصريين، مؤكدا لكل رجل وامرأة يصلي ويدعو له في صلاته، أنه شريف وأمين ومخلص "عشان أريح كل مصري ومصرية موجودة في بيتهم والله هذا كذب وافتراء".



أكد الرئيس السيسي، خلال الجلسة الثانية، للمؤتمر الوطني الثامن للشباب، بعنوان "تأثير نشر الأكاذيب على الدولة في ضوء حروب الجيل الرابع"، أنه يستخير الله في كل أمر قبل أن يتحدث فيه، قائلًا: "المرة دي انتو بتهزوا علاقة كبيرة اتشكلت على مدى 7 سنين"، ثم بدأ الرئيس السيسي في سرد مواقف للمصريين تؤكد مدى نزاهته وأمانته.

قال: "لما روحت الرئاسة قالولي تحب تتغدى ايه، اصل كل اللي في الرئاسة بيتغدى على حساب البلد بالقانون، قلت لهم لا انا ولا اللي في الرئاسة، كل واحد ياكل على حسابه، عايزين تسمعوا كلام من ده، اسمعكم".

وتابع: "كل الهدايا اللي جت لي قد الأرقام دي الف مرة معمولها متحف اسمه متحف مقتنيات الرئيس، عايزين تسمعوا كلام من ده عشان ترجعوا تصدقوا تاني هقول حاضر".
ولفت الرئيس السيسي، إلى أن كل حديثه هذا لم يكن ردا على أحد، إنما هو تأكيد لمعانٍ وقيم معروفة عنه منذ زمن، وقال: "الجيش اللي موجود ده يعرف عني كده لما تقولوله ان القائد الأعلى بتاعك كده وتهز الثقة في الراجل ده كلام خطير".

 
 
 
 

 

تابع بوابة روزا اليوسف علي
جوجل نيوز