عاجل
الجمعة 29 مارس 2024
رئيس مجلس الإدارة
هبة صادق
رئيس التحرير
أيمن عبد المجيد
اعلان we
البنك الاهلي

"بلاش نراهن على محمد علي".. تسريب صوتي لمحمد سودان وأحد قيادات الإخوان بتركيا (فيديو)

كتب - سمر سيد

كشف الإعلامي رامي رضوان، عن تسجيل صوتي مسرب بين محمد سودان، أمين لجنة العلاقات الخارجية بالحرية والعدالة، من لندن، وأحد العناصر القيادية في تركيا، حول مخطط لإقامة عمليات من شأنها تخريب الدولة.



عبر محمد سودان خلال مكالمته عن غضب "الجماعة في لندن" من الأحداث التي وقعت خلال الأيام الماضية، مشيرا إلى فشلهم في إثارة الفوضى بمصر، موضحًا أن ما حدث نابع من تسرع كبير، وأن تتبع محمد علي كان خاطئًا، قائلاُ: "إحنا كنا شغالين كويس اوي وعمالين نجمع في المعارضة يساريين على ليبراليين ومنفتحين على كل الناس، والإخوة هنا في لندن مانت فاهم كانوا داعمينا إزاي بالذات اليومين اللي فاتوا، وانا برضه قلتلكم من البداية بلاش نراهن على محمد علي ده".

قال الطرف الآخر، وهو أحد العناصر القيادية في تركيًا أن محمد علي كان فرصة كبيرة جدا لهم كان يجب استغلالها، قائلًا: "يا أستاذ محمد مهو برضه بصراحة مكنش ينفع نفوت فرصة زي دي ما صدقنا دي كانت فرصة كبيرة جدا جدا الناس كانت بتتحرك في مصر والناس بره مصر اتحركت وسخنت معانا جدا".

وأوضح سودان أن تلك الخطوات التي قاموا بها كانت نتيجتها إحباط شباب الإخوان والقبض على عدد كبير من القيادات، قائلًا: "بس ده كله كان استعجال نتيجته في الاخر مكانتش كويسة يعني دلوقتي الإخوة اللي كانوا فاضلين برة السجون بقوا جوه السجون والولاد بتوعنا محبطين بزيادة، الثقة بقت معدومة وامن الدولة شادين حيلهم بزيادة وانتو عارفين الناس في مصر بتتلم بكلمتين وفي الآخر إحنا بنحاسب عالمشاريب".

وأشار القيادي بتركيا، إلى قيام العديد من العمليات الإرهابية خلال الفترة المقبلة ستؤدي إلى إثار الفوضى الكبيرة قائلاُ: "مهو انا بكلم حضرتك بصراحة عشان الموضوع ده دلوقتي جماعتنا في مصر هيعملوا كام عملية كده هيخلوا الدنيا تولع على الاخر"، وعلى الجانب الآخر، عبر سودان، عن ضرورة أن تكون هذه العمليات تحقق محصلة كبيرة من الضرر والفوضى قائلًا: "آه بس لازم الدايرة توسع شوية والضربة لازم توجعهم".

وهذا ما أكد عليه القيادي الإخواني بتركيا قائلًا: "أكيد هتبقى موجعة بالذات المرة دي معانا قوة ضاربة".

وفي النهاية أكد سودان، أن مثل هذه العمليات ضروري بجانب تحركاتهم السياسة، قائلًا: "طبعا كويس الموضوع ده بقالنا فترة بنظبط له وبعدين نبقى شغالين من النحيتين شوية سياسة ومن النحية التانية دي كويس".

 

تابع بوابة روزا اليوسف علي
جوجل نيوز