عاجل
الخميس 28 مارس 2024
رئيس مجلس الإدارة
هبة صادق
رئيس التحرير
أيمن عبد المجيد
اعلان we
البنك الاهلي

"بطولة وتحدٍ".. أحمد فوزي يروي قصة فقد ساقيه أثناء محاربته للعناصر التكفيرية (فيديو)

"بطولة وتحدٍ".. أحمد فوزي يروي قصة فقد ساقيه أثناء محاربته للعناصر التكفيرية (فيديو)
"بطولة وتحدٍ".. أحمد فوزي يروي قصة فقد ساقيه أثناء محاربته للعناصر التكفيرية (فيديو)

كتب - سمر سيد
كرم الرئيس عبد الفتاح السيسي، الجندي أحمد فوزي حسن السيد، من قرية العباسة الكبيرة بمحافظة الشرقية، الذي أصيب ببتر في القدمين أثناء تأمين قطاع رفح في شمال سيناء.

روى الجندي أحمد فوزي، خلال كلمته بفعاليات الندوة التثقيفية الـ31 للقوات المسلحة بمركز المنارة، تفاصيل التحاقه بجيش مصر، وكيف أثر على شخصه وخلق بداخله روح غريبة قائلًا: "كان ليا الشرف اخدم في القوات المسلحة كتيبة 83 صاعقة قوات خاصة، أول ما دخلت شوفت التعامل بين الضباط والصف والجنود روح تعاونية وقتالية خلقت جوايا روح غريبة، تم تدريبنا على اعلى مستوى شاركت في أعمال مداهمات داخل وخارج الأنفاق واشتركت في العمليات الليلية شديدة الخطورة وكنا عارفين اننا خارجين وممكن منرجعش تاني".



وكشف فوزي عن تفاصيل العملية التي أصيب بها في تاريخ 23 نوفمبر 2015، قائلاُ: "اتحركنا بالكتيبة يوم 22 الساعة 4 العصر وضمنيا عالكمين اللي في قرية المهدية، اتقسمنا مجموعتين واتحركنا الساعة 12 بليل واشتبكنا مع العناصر التكفيرية، مجموعة "أ" الأبطال قدروا يقبضوا على القيادي، وبعدين طلبوا مننا دعم عشان نرد على العناصر التكفيرية بالأسلحة بتاعتنا، واحنا في طريقنا ليهم اتفجرت فينا عبوة ناسفة وبقيت المدرعات اللي ورايا في مجموعة "ب" انضمت على مجموعة "أ" وكنت سامع أصوات التكفيريين جنبي في المزارع وانا في الأرض جاهز بسلاحي عشان أواجههم".

وتابع قائلا: "وبعدين اتنقلت مستشفى رفح وكملت علاجي وخرجت في شهر رمضان وروحت بلدي لقيت اكتر من 10 آلاف واحد مستقبلني بالطبل والزمر والزغاريد وانا الحمد لله اصابتي دي وسام على صدري كفاية اني بشوف في عيون الناس احترام وتقدير".

كما وجه الجندي أحمد رسالة إلى الشباب قائلًا: "صدقوني بلدنا دي تستاهل التضحيات اللي احنا بنقدمها، واحب اقول لكل اب وام متقلقوش سينا فيها وحوش، سينا فيها وحوش يا أفندم، مصر هتفضل قوية بشعبها وجيشها".

وأكد الجندي أحمد فوزي أن الأجيال الحالية ستستطيع المحافظة على ما رده آباؤنا واجدادنا في حرب 73 "تحيا مصر تحيا مصر".

 
 

تابع بوابة روزا اليوسف علي
جوجل نيوز