عاجل
الأربعاء 24 أبريل 2024
رئيس مجلس الإدارة
هبة صادق
رئيس التحرير
أيمن عبد المجيد
اعلان we
البنك الاهلي

عاجل.. تعليق السيسي على التشكيك في أجهزة الدولة: "هخبي عليكم ليه؟"

أكد الرئيس عبد الفتاح السيسي، أن عملية التشكيك وهز الثقة التي يبثها عناصر الشر في نفوس الشعب المصري ضد حكومتهم وقيادتهم لا تجوز، قائلًا: "هيخبوا عليكم ليه؟ ده الدنيا كلها عايشة اللي احنا بنعيشه".



 

 

أهاب الرئيس السيسي، خلال كلمته أثناء تفقد معدات القوات المسلحة لمواجهة كورونا، بالشعب المصري ألا ينتبه ولا يهتز لهذه الشائعات والتشكيكات التي يقوم بها عناصر الشر في الدولة المصرية، مؤكدا أن المواجهة معهم ستستمر.

 

 

وأشار الرئيس السيسي، إلى مواقف سابقة للتشكيك قائلًا: "قالوا قناة السويس مش هتتعمل والفلوس اللي سددتها الناس الدولة مش هتسددها، ولما جه وقت استحقاقها اتسددت، قالوا مشكلة الكهربا مش هتتحل وقدرنا مع بعض نحلها".

 

وتابع قائلًا: "اللي بيستهدف مش بيستهدفني أنا، ده بيستهدفنا إحنا، وبيستهدف معنوياتنا لأنها هي الأساس في المواجهة بتاعتنا".

 

 

كما أكد الرئيس السيسي، أننا نريد أن تصبح مصر خالية من الأشرار، قائلًا: "مواجهتنا مع الفصيل الشرير لن تنتهي، أو توافقوا انهم يبقوا جزء من الدولة تاني، يهاجموكم لمدة 3 أو 4 سنين وبعدين تلاقيهم موجودين لو إحنا عايزين بلدنا خالية من الأشرار، اللي هما مش عايزين يعيشوا بفكرهم بس، دول عايزين يفرضوه علينا".

 

 

تابع بوابة روزا اليوسف علي
جوجل نيوز